Els inicis generosos, la coneixença i el coneixement
Mikel Gurrea, Oriol-Sala Patau i David Bassa, Gervasio Iglesias, Meritxell Colell i Ulrich Seidl a la Residència de guions el mes de setembre.
La maquinària no s’atura i de cop ja ens hem endinsat de ple en el primer mes de la recentment estrenada 3a edició de la Residència de guions. Ha sigut un tret de sortida ben animat i amb diferents propostes que han aportat tota una declaració d’intencions del programa.
Aquest passat setembre, hem iniciat nova aventura amb el nou grup de residents, responsables dels 8 llargs de ficció i 2 documentals que es cuinaran durant els pròxims mesos. Un grup amb moltes ganes de treballar i compartir, de fer camí conjunt i nodrir-se les unes a les altres com a cineastes, partint dels seus projectes i vivint el procés creatiu de cadascuna.
La Residència va arrencar amb una jornada completa en la qual vam mostrar el nou espai de treball per aquesta edició, la Fabra i Coats, fàbrica de creació de la ciutat de Barcelona, i es va dur a terme la primera sessió del programa. Una sessió a càrrec de Mikel Gurrea, cineasta i exresident. Va ser la primera presa de contacte entre residents i la primera vegada que s’explicaven els projectes les unes a les altres. Gurrea va conduir la conversa i va reflexionar sobre les expectatives de cada projecte i cada resident, així com aquells aspectes més rellevants, almenys aparentment, de cada història. Complicacions, punts forts i no tan forts, ànima i cor de les històries i els seus punts de partida. I ja des d’aquest moment, la generositat del grup es posava en relleu i quedava constatada.
A la Residència també ens sembla important que les cineastes entrin en contacte amb diferents agents de la indústria, i en aquest sentit vam dur a terme una trobada entre residents i els responsables de cinema de ficció i documental de TV3 i TVE. Oriol Sala-Patau, responsable de ficció i David Bassa, responsable de documentals, tots dos de TV3 i en Gervasio Iglesias, subdirector de l’àrea de cinema de TVE, van conversar amb residents i van conèixer els seus projectes en aquest estat inicial del desenvolupament i del seu procés creatiu. Va resultar una trobada clarificadora en què es va exposar el procediment i intencions per part de les televisions i en la que les residents van poder explicar el seu projecte en pocs minuts i compartir les seves inquietuds respecte als projectes.
I el mes seguia, i les trobades també... I la Meritxell Colell, cineasta, va ser la protagonista d’una sessió realment inspiradora en la que, de manera molt generosa, va parlar del seu procés d’escriptura i conceptualització a partir d’imatges de la seva pròxima pel·lícula. Va parlar de la seva metodologia a l’hora de pensar les seves pel·lícules, de quines són les seves fonts d’inspiració i com entén el (seu) cinema com el resultat d’un procés d’investigació i creació col·lectiu i col·laboratiu en una conversa franca i oberta. Va reflexionar també sobre la importància de nodrir-se de les aportacions de les persones que treballen conjuntament amb ella en els diferents projectes, sobretot pel que fa als diferents càstings, però també des del so, operadors de càmera, muntatge, i com tots aquests contribueixen també en les seves pel·lícules. Abans d’acabar la sessió, la Meritxell Colell va compartir estudis de muntatge i fragments preparatoris de la seva següent pel·lícula, tot un regal.
I de Catalunya a Àustria, i passant per la Fundació Miró a Montjuïc, Barcelona. Gràcies a la col·laboració amb el festival U22, les residents van tenir el privilegi d’escoltar les intimitats del procés creatiu del reputat cineasta austríac Ulrich Seidl. Una trobada amena, una conversa plena d’interès i de talent, en la que Seidl va explicar de manera molt detallada la seva manera de treballar. Va quedar palès el seu estil marcadament de documental i va resultar molt interessant escoltar d’on neixen les seves idees i com ha estat l’evolució de la seva filmografia. Repassant les seves pel·lícules, va compartir maneres de treballar, processos tant d’escriptura com de rodatge, passant també pel càsting i dibuix previ dels personatges, i sobretot decisions, tot el seguit de decisions importants a prendre i com les ha pres en relació amb les seves pel·lícules.
Un inici mogut, ple d’inspiració i en col·laboració, per arrencar una tercera edició que promet i uns projectes que van creixent generosament al ritme adequat per florir.