Por. Vitalitat. Espera.

Luz Ruciello i Marta Romero, residents de la 3a edició de la Residència de Guions, defineixen així el seu projecte Pista de ball. Parlem amb elles FORA DE GUIÓ

Luz Ruciello és dissenyadora d'Imatge i So per la Universitat de Buenos Aires (Argentina) i en la seva carrera cinematogràfica com a directora i guionista es troben títols com Un cine en concreto, seleccionada a més de 30 festivals internacionals, i els curtmetratges Seis horas así, Madreselva, La Creciente —codirigit amb Lluís Miras Vegas —i Ezlekua, al costat de Marta Romero. 

Marta Romero és llicenciada en Comunicació Audiovisual per la UAB i el seu salt com a cineasta arriba amb la seva òpera prima Toda una vida, documental guardonat a diversos premis i festivals, com el Docs València, els Golden Kapok Awards (Xina) o a l'XI edició del Premi Pepón Coromina de l'Acadèmia del Cinema Català, on va rebre la Menció especial del jurat. 

Enguany, Ruciello i Romero s’han retrobat en el camí creatiu. Aquest cop com a residents de la 3a edició de la Residència de guions de l'Acadèmia, on des del setembre de 2024 es troben coescrivint el guió de Pista de ball, un llargmetratge de ficció sobre la Martina, líder d’una banda de música que combina el seu tractament mèdic amb la festa i les drogues, que després de rebre els seus últims informes mèdics, ingressa de nou a l’hospital. Allà coneixerà a la Silvi, una dona de 78 anys amb qui comparteix habitació.

Com sorgeix Pista de ball? Què o qui és el detonant?

Marta Romero: El projecte sorgeix d’una forma agredolça. Quan s’està per estrenar la meva primera pel·lícula (Toda una vida) em diagnostiquen un càncer de mama. Distinto Films decideix acompanyar-me des de l’inici i començo a documentar amb fotografies i vídeos el procés de la malaltia, les llargues esperes i la transformació del meu cos i les meves emocions. Aquest procés dura fins avui dia i el material que es genera ens serveix de documentació per l’escriptura d’un guió de ficció.

Tres paraules (s'admet qualsevol categoria gramatical) que defineixin Pista de ball.

Por. Vitalitat. Espera.

Referents que facin créixer el vostre guió. 

Me muero, te quiero (PERLA ZUÑIGA). És inspiració, companya i ha sabut posar en paraules a sentiments molt complexos que tenen a veure amb els desitjos truncats a causa d’una malaltia, les ganes de viure i l’amor. Aconsegueix posar llum als túnels que es travessen en solitari.

Hijos de la noche (SANTIAGO LÓPEZ PETIT). Travessa la por de viure amb paraules com espases. La profunditat amb la qual López Petit s’expressa ens anima a transitar un terreny molt íntim i vulnerable. Obre portes del dolor.

Habitación de hotel (HOPPER). L’obra de Hopper, en general, transmet soledat i silenci i són dues emocions que sent la nostra protagonista en molts moments.

Quina és la metodologia que feu servir en el vostre procés creatiu?

Fa quasi dos anys que estem treballant amb el guió de Pista de ball. Des de l’inici hem tingut llargues converses sobre els temes que volem abordar, gravem converses entre amics que ens ajuden a desenvolupar alguns trets dels personatges, fem entrevistes a persones que ens interessen les seves vivències respecte a la malaltia, visitem els espais més representatius on ens agradaria rodar la pel·lícula, llegim llibres sobre la por, el càncer i els afters i escoltem molta música.

Busquem l’essència de cada escena, la seva raó d’existir, que pot sorgir de tota mena de desencadenants. L’energia del drama deu estar allà, oculta o no, per fer-nos moure al següent esglaó de la història.

Un cop hem definit l’escaleta entre les dues, ens dividim les seqüències per desenvolupar-les i dialogar-les. Ens marquem una data límit i després ens ho intercanviem. I així tota l’estona fins a arribar a una versió, sigui de tractament o de guió.

Completeu la frase: Per escriure guió és indispensable...

Tenir la voluntat d’escriure i confiar i no tenir por d’equivocar-se tota l’estona.

Quin és el vostre pitjor maldecap durant el procés d'escriptura?

Que durant el camí es perdi el cor de la història i conèixer la profunditat de la protagonista.

Quins ingredients són essencials per l'elaboració d'un bon guió?

Creiem que és important documentar-se molt dels temes que vol abordar la pel·lícula, dedicar-li temps, fer i desfer contínuament i tornar a l’origen quan et sents perduda.


Next
Next

Creació. Llegat. Política