Un mes eclèctic i transgressor

El D’A, festival i laboratori, Catherine Breillat, la intel·ligència artificial i Richard Linklater, presents a la Residència el mes d’abril.

Catherine Breillat al D’A Film Festival.

El mes d’abril ha estat un mes de festivals a casa i amb mirada internacional.

La Residència va estar molt present al D’A a inicis de mes. Gràcies a l’acord de col·laboració amb el D’A Film Lab, els i les residents van poder viure uns dies intensos i plens de sessions d’indústria. Les nostres autores van ser convidades a totes les activitats del laboratori del D’A, posant el focus sobretot en les trobades one-to-one, on van tenir l’oportunitat de parlar amb programadors de festivals internacionals. La Residència, a més, va sponsoritzar una de les trobades de networking en el marc del D’A Film Lab, creant un espai distès on poder parlar i compartir amb decision makers d’arreu, així com amb autores d’altres projectes que formaven part del D’A Film Lab. Sens dubte aquestes incursions en la indústria i en l’engranatge dels laboratoris i els festivals resulten molt enriquidores per obrir portes als projectes residents, crear xarxa i establir contactes tot escoltant opinions de tercers que ajuden a entendre com es veu el projecte propi.

En el marc del D’A vam compartir també una estona amb la cineasta francesa Catherine Breillat. Una sessió trencadora i inspiradora conduïda per la directora de la Residència, Carla Simón. Com una pel·lícula no és tan sols una història, és una emoció, i que complicat és escriure un guió pel fet d’estar utilitzant dos llenguatges. Aquest ha de ser una eina i el més important és tenir al cap les imatges que s’han de filmar i anar oscil·lant entre l’escriptura i l’ideograma, cosa que pot ser ben complicada. Breillat escriu allò que sap que es quedarà en la pel·lícula, allò que vol filmar, i tota l’escriptura que no sigui aquesta i que serveixi per convèncer finançadors, és avorrida i provoca molt enuig en ella mateixa. Les seves paraules van ser molt clarificadores i trencadores també quan va compartir amb residents el seu procés creatiu respecte a les escenes de sexe, íntimes, o sobre com concep ella el desig femení. La direcció d’actors i actrius, la qualitat humana, la consciència de la transgressió... Va ser del tot sorprenent conversar amb ella.

I tocaven uns dies de descans i d’escriptura després de la intensitat del D’A... però no massa, perquè estem a les acaballes de la Residència i el ritme no para. I per seguir parlant de transgressió, a la Residència vam celebrar Sant Jordi oferint una taula sobre IA i procés creatiu en el marc de la jornada d’indústria sobre guió del Bcn Film Fest. L’objectiu era posar damunt la taula i a debat la intel·ligència artificial en el procés creatiu, centrat en l’escriptura cinematogràfica. Va resultar molt interessant escoltar diferents punts de vista d’algunes autores de la Residència, Nataliya Kolesova i Juan González, especialistes en dret com Ignacio Monter, professionals de la producció com Javier Soto i experts en IA com Anna Giralt sobre com afecta la intel·ligència artificial en el nostre sector. Al final, la conclusió és que no hi ha conclusió, però que potser el més encertat és no obviar que la IA existeix i existirà, i que, per tant, el millor és acceptar-la, conèixer-la i aprendre a usar-la a favor. 

I vam acabar el mes d’abril escoltant el reputat director de cinema nord-americà Richard Linklater. Els i les residents van poder assistir al passi tancat de la seva última pel·lícula i escoltar en acabar el que el cineasta responia a la premsa. Tota una experiència poder tenir a pocs metres en Linklater i acabar un mes d’abril mogut, posicionant els projectes de la Residència en la indústria i connectant les residents amb la transgressió, tan necessària per explicar històries contemporànies que interpel·lin i es quedin.

Previous
Previous

El talent que va florint

Next
Next

Un mes de trobades internacionals