Un mes de trobades internacionals
Sean Price Williams, Laura Berch, entre les professionals a la Residència durant el mes de març.
El mes de març deixem ja enrere l’equador del programa i els projectes s’encaren a la fase final de reescriptura acompanyats dels seus tutors/es i amb el toc final de la mentoria única i el retir de maig a Olot. És doncs el moment per celebrar les darreres trobades amb cineastes i preparar passes en espais d’indústria que encararan els projectes per a les properes fases una vegada tancat el guió.
El mes de març s’engega amb una col·laboració amb el festival l’Americana, gràcies a la qual els els residents van tenir una trobada a porta tancada amb el nord-americà Sean Price Williams, director de fotografia amb una dilatada trajectòria als EEUU. Després d’assistir a la projecció i col·loqui del seu únic film com a director The Sweet East a la Filmoteca, una de les sorpreses de la Quinzena de realitzadors del festival de Cannes l’any 2020, Price Williams va compartir el seu procés creatiu amb les autores de la Residència, posant el focus en la llibertat que havia tingut en la creació i ideació del rodatge, un cop guió en mà, i com aquest li va servir sobretot per tenir clares les imatges visuals que volia filmar. El guió era un text fet de fragments, cosa que va fer que la seva pel·lícula es dibuixés a la sala de muntatge, moment en el que va dedicar més temps del seu procés de creació i en el qual va quedar escrit el guió definitiu. La conversa amb Price Williams va anar molt en la línia de la seva visió sobre el cinema indie nord-americà, els circuits de les plataformes als EEUU en contraposició a altres països del món i les diferents maneres d’abordar la cadena de producció segons el territori.
Març ha sigut també un mes d’intens treball de disseny de la col·laboració de la residència amb el D’A Film Lab amb l’objectiu d’oferir diferents propostes pels projectes residents que resultin interessants pel seu creixement. Les residents de l’Acadèmia van assistir a la presentació del Lab per escoltar de primera mà quin serà el plantejament de les sessions de treball que tindran lloc del 5 al 9 d’abril. Després de la presentació va ser el moment de poder compartir una estona de conversa amb la resta de projectes seleccionats així com amb la resta d’assistents.
I de col·laboració en col·laboració, era el torn del Brain Film Fest, festival de cinema internacional centrat en malalties del cervell. En el marc del festival, la Residència va organitzar una trobada a porta tancada amb Maria Laura Berch, directora de càsting i coach actoral argentina, amb una dilatada experiència al costat de molts cineastes, entre les quals destaca la seva última feina a La sociedad de la nieve de Juan Antonio Bayona. Va ser un plaer escoltar com parla de la seva professió i de quina manera cuida el seu procés de treball. Berch va compartir la seva visió sobre com parteix del guió en la seva feina i com d’important és la descripció dels espais i els personatges per poder fer un bon procés de càsting. La vessant de coach actoral li ha permès també poder influir en la construcció de personatges des d’un altre lloc que no és el guió però que finalment acaba repercutint en el text. La construcció que ella fa dels personatges d’una pel·lícula passa per una feina d’identificació del so, la veu, la paleta de colors i la textura de cadascun d’ells. Aquests elements fan que pensi d’una manera concreta en els personatges i influeix molt en la manera de treballar amb l’elenc.
Un mes de trobades internacionals molt generoses i profitoses. I un mes d’agafar forces pel que queda, els mesos de recta final de la Residència.